Οι επιθεωρήσεις και οι παχυμετρήσεις λαμαρίνας είναι τα στοιχεία κλειδί για τα renewal surveys. Η προετοιμασία των πλοίων για τις εν λόγω δραστηριότητες είναι χρονοβόρα και πολυέξοδη. Ο DNV GL προσφέρει πλέον μία γρήγορη λύση με τη χρήση των drones.
Ο DNV GL χρησιμοποιεί για τις επιθεωρήσεις drones εξοπλισμένα με κάμερες ήδη από το 2016. Η τεχνική και ο εξοπλισμός διαμορφώθηκαν από την ομάδα επιθεωρητών στο Gdansk, ως απάντηση στις απαιτήσεις πελατών. Οι παραδοσιακές επιθεωρήσεις απαιτούν τη χρήση λέμβου, σxοινιών ή σκαλωσιάς, προκειμένου το προσωπικό της επιθεώρησης να μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλα τα δομικά στοιχεία. Η χρήση λέμβου απαιτεί επιπρόσθετο χρόνο για να ερματιστεί ή να απερματιστεί το πλοίο. Τόσο με τη χρήση σχοινιών όσο και με τη χρήση λέμβου, είναι συχνό φαινόμενο να πρέπει να ταξιδέψει και ο επιθεωρητής. Οι σκαλωσιές από την άλλη, μπορεί να πάρουν ακόμα κ μέρες για να οργανωθούν.
Νέα εργαλεία για remote surveys
Αυτή η πολύπλοκη διαδικασία έκανε τους πλοιοκτήτες να ζητήσουν εναλλακτικές μεθόδους. Επιπρόσθετα, οι σκαλωσιές επιθεώρησης συχνά καταστρέφουν τις επιφάνειες και τους προστατευτικούς χρωματισμούς, με αποτέλεσμα μετά να χρειάζονται επιδιόρθωση. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι πλοιοκτήτες αναγκάζονται να προσλάβουν εξωτερικούς συνεργάτες, οι οποίοι τους παρέχουν τεχνικές για πρόσβαση με τη χρήση σχοινιών, μία ιδιαιτέρως επικίνδυνη δουλειά.
Αυτές οι συμβατικές μέθοδοι επιθεώρησης θέτουν τα πλοία εκτός λειτουργίας για εβδομάδες , γεγονός που σημαίνει χαμένο εισόδημα. Όπως είναι λογικό, οι πλοιοκτήτες επιθυμούν αυτοί οι χρόνοι να διαρκούν το λιγότερο δυνατό. Αυτό οδήγησε στην ιδέα των drones. “Ξεκινήσαμε το drone project το 2015, για πιο “έξυπνες” επιθεωρήσεις, πιο αποδοτικές, πιο οικονομικές για τους πλοιοκτήτες και πιο ασφαλείς για τους επιθεωρητές” λέει ο Tomasz Oledzki, Head of Section Fleet in Service (FiS) Poland του DNV GL – Maritime. Το πρώτο βήμα ήταν να τοποθετήσουμε μία υψηλής ανάλυσης κάμερα σε ένα drone, ώστε οι επιθεωρητές να μπορούν να έχουν μία καλύτερη εικόνα των σημείων που είναι δύσκολο να φτάσουν. Αρκετά από τα μοντέλα των drones δοκιμάστηκαν. Η ομάδα εν τέλει επέλεξε ένα μεσαίου μεγέθους μοντέλο για επιθεωρήσεις εσωτερικού χώρου, καθώς επίσης και ένα μεγαλύτερο, πιο ενισχυμένο, για εξωτερικές επιθεωρήσεις, δεδομένου ότι ο άνεμος μπορεί να κάνει τον έλεγχο του drone δύσκολη υπόθεση, όπως για παράδειγμα συμβαίνει στις υπεράκτιες αποβάθρες.
Μία Νέα Διάσταση: Παχυμετρήσεις
“Έχουμε πλέον τρία χρόνια εμπειρίας στη διεξαγωγή επιθεωρήσεων υποστηριζόμενων από κάμερες, τόσο σε πλοία, όσο και σε υπεράκτιες τοποθεσίες, με τη χρήση drones”, προσέθεσε ο Oledzki. “Ωστόσο, οι πελάτες μας περιμένουν πολλά περισσότερα. Θα ήθελαν να καλύπτουμε ολόκληρο το φάσμα των επιθεωρήσεων χρησιμοποιώντας αυτήν την προηγμένη τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένων των παχυμετρήσεων. Επομένως, από τα μέσα του 2018, αποφασίσαμε να προβούμε στα αντίστοιχα εγχειρήματα και έτσι ξεκινήσαμε να αναπτύσσουμε ένα flying thickness measurement system. Διαμορφώσαμε ορισμένα πρωτότυπα και τελικά καταλήξαμε σε ένα design που ικανοποιούσε τις απαιτήσεις μας.”
Ένα τοποθετημένο πλαίσιο σχεδιάστηκε από την ομάδα του Gdansk σε μια επαναλαμβανόμενη διαδικασία, συμπεριλαμβανομένων πρακτικών δοκιμών. Ο σχεδιασμός του είναι συμπαγής και “καθολικός”, επιτρέποντας με αυτόν τον τρόπο στους επιθεωρητές να εναλλάσσουν την close-up camera με το ultrasonic measurement head του drone ανά πάσα στιγμή, ή να τοποθετούν το σκελετό σε ένα άλλο drone σε περίπτωση που το αρχικό καταστραφεί. Αυτή η τυποποίηση ελαχιστοποιεί τον εξοπλισμό που πρέπει να μεταφέρουν οι επιθεωρητές κατά τη μετάβαση σε ένα πλοίο, ιδίως όταν πηγαίνουν με ελικόπτερο.
“Η μείωση των αποσκευών αποτέλεσε στην πραγματικότητα τον κύριο λόγο ανάπτυξης αυτού του συστήματος” τονίζει ο Oledzki.
Επιπλέον, τα δομικά στοιχεία του σκελετού έχουν διαμορφωθεί από την ομάδα του DNV GL σε 3D printer, γεγονός που καθιστά εφικτό για την ομάδα να κατασκευάσει και άλλους πανομοιότυπους σκελετούς με την ίδια επαναλαμβανόμενη διαδικασία, είτε για τους συναδέλφους σε άλλο DNV GL γραφείο, είτε για εφεδρικά κομμάτια.
Καθαρά κέρδη για τους πλοιοκτήτες
Έχουμε επιτυχώς δοκιμάσει το νέο drone παχυμετρήσεων σε ένα MPV, μερικά bulk carriers και ένα shuttle tanker” δηλώνει ο Oledzki. “Τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά – το σύστημα λειτουργεί σωστά και παραδίδει αξιόπιστα δεδομένα. Σήμερα μπορούμε να πούμε ότι έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε στους πλοιοκτήτες ένα πλήρες πακέτο υπηρεσιών για remote surveys, υποστηριζόμενων από drones, συμπεριλαμβανομένων και των close-up επιθεωρήσεων και επιβεβαιώσεων των παχυμετρήσεων”.
Ο Alba προσθέτει: “Βλέπουμε μια μεγάλη ευκαιρία να επισπεύσουμε τις διαδικασίες και να ελαχιστοποιήσουμε το χρόνο κατά τον οποίο τα πλοία τίθενται εκτός λειτουργίας για τη διεξαγωγή των επιθεωρήσεων. Εκ παραλλήλου, μπορούμε να τελέσουμε επιθεωρήσεις κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ενός πλοίου, όταν οι δεξαμενές είναι προσβάσιμες. Το γεγονός αυτό είναι καίριας σημασίας για τους πλοιοκτήτες και τις διαχειρίστριες εταιρίες.
Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ομάδα του Gdansk, είναι να πείσει τους ιδιοκτήτες των πλοίων και των φορτίων ότι οι νέες αυτές μέθοδοι παρέχουν ορθά και αξιόπιστα αποτελέσματα, συμπληρώνει ο Alba. Ωστόσο, η ανταπόκριση των πελατών είναι εξαιρετική: “Οι πλοιοκτήτες για τους οποίους έχουμε πραγματοποιήσει drone surveys μέχρι σήμερα είναι ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι, σε πολλές περιπτώσεις δήλωσαν απόλυτα έκπληκτοι από το πόσο γρήγορα και αποδοτικά μπορούν να γίνουν οι επιθεωρήσεις, καθώς επίσης και πόσο λιγότερο χρειάζεται να εμπλακούν οι πλοιοκτήτες προκειμένου να παρέχουν την απαιτούμενη προσβασιμότητα. Ενώ κατά το παρελθόν ο επιθεωρητής έπρεπε να είναι παρών κατά την επιθεώρηση, τα drones “φέρνουν πλέον τα στοιχεία στον επιθεωρητή” για επιθεώρηση σε πραγματικό χρόνο.”
Περιορισμοί και Δυνατότητες
Ωστόσο, οι πλοιοκτήτες δεν πρέπει να υιοθετήσουν προσδοκίες που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, προειδοποιεί ο Leszek Alba: “Η κατάσταση του εσωτερικού του πλοίου αποτελεί το πιο κρίσιμο σημείο”. Ο Oledzki επεξηγεί: “Όταν λάβουμε αίτημα από έναν πλοιοκτήτη για μια επιθεώρηση με χρήση drone, μεταφέρουμε τον εξοπλισμό μας στο πλοίο και πρώτα εκτιμούμε την κατάσταση, για να δούμε αν οι παχυμετρήσεις μπορούν να πραγματοποιηθούν με την υποστήριξη του drone. Αν οι χρωματισμοί προστασίας είναι ανέπαφοι και οι επιφάνειες καθαρές, μπορούμε να έχουμε καλά οπτικά αποτελέσματα και υψηλής ποιότητας παχυμετρήσεις. Αν η κατάσταση του πλοίου δεν είναι κατάλληλη για ultrasonic thickness measurements, μπορούμε και πάλι να χρησιμοποιήσουμε το drone με μία προσαρμοσμένη κάμερα για να διεξάγουμε επιθεώρηση.”
“Με drone ή χωρίς, είναι αδύνατο να έχουμε ultrasonic measurements σε σκουριασμένες λαμαρίνες καθώς δεν μπορούμε να έχουμε άμεση επαφή με τη λαμαρίνα” τονίζει ο Alba. “Τα ultrasonic measurements είναι κατάλληλα για να επιβεβαιώσουμε την ικανοποιητική κατάσταση του πλοίου. Τα drones είναι ιδανικά για τα renewal surveys νεότερων πλοίων που είναι από πέντε έως δέκα ετών.”
Οι κανονισμοί του νηογνώμονα απαιτούν ένα ευρύ πλαίσιο παχυμετρήσεων, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου διεξάγεται από εξωτερικούς συνεργάτες. “Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι οι μετρήσεις αυτές είναι μόνο συμπληρωματικές στη δουλειά των εξωτερικών συνεργατών», υποδεικνύει ο Alba.
Μπορούμε να έχουμε πρόσβαση μόνο σε εκείνους τους δυσπρόσιτους για τις συμβατικές τακτικές σκελετούς. Χρησιμοποιούμε drones για την πραγματοποίηση επιθεωρήσεων και την επιβεβαίωση ότι ένα πλοίο είναι δομικά σε καλή κατάσταση, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των κανονισμών της κλάσης. Το drone επιταχύνει τόσο δραματικά τις διαδικασίες που μπορούμε να τις ολοκληρώσουμε στο διάστημα μιας επίσκεψης, κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού ή κατά την παραμονή στο λιμάνι.” Όπου εντοπιστούν καταστάσεις που χρήζουν περαιτέρω επιθεώρησης, η συμβατική πρόσβαση με τη χρήση σκαλωσιάς είναι αναπόφευκτη, προσθέτει. Ωστόσο, όταν η drone survey δείχνει ότι όλα είναι σε καλή κατάσταση, αυτό το κόστος μπορεί να αποφευχθεί.
Μία Τεχνολογία που Εξελίσσεται
Τα νεότερα tankers, MPVs και bulk carriers συνιστούν τους πρωταρχικούς στόχους της drone survey προσφοράς του DNV GL. Ο Oledzki δηλώνει ότι πιθανώς τα drone measurements να επεκταθούν, ώστε να καλύπτουν όλο το φάσμα των παχυμετρήσεων κάποια στιγμή στο μέλλον. “Το τελευταίο βήμα αυτού του εγχειρήματος μπορεί να είναι αυτόνομα drones, τα οποία θα διεξάγουν close-up inspections και παχυμετρήσεις”, λέει ο Leszek Alba. Θα μπορούν να κατευθύνονται είτε βάσει ενός αισθητήρα και αλγόριθμους κατεύθυνσης, είτε με τη χρήση ενός ηλεκτρονικού μοντέλου, όπως το “digital twin”. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να κρατήσει τους επιθεωρητές εκτός πλοίου, απλά να παρατηρούν την οθόνη του υπολογιστή, αφήνοντας το drone να δουλεύει ανεξάρτητα. “Ένα ερευνητικό πρόγραμμα στο Όσλο διερευνά αυτές τις πιθανότητες, ενώ υπάρχουν ακόμα και επιστημονικές μελέτες σε εξέλιξη, προκειμένου να αναγνωρίσουν τις δυνατότητες για τεχνολογία ανέπαφων παχυμετρήσεων.
Προς το παρόν, η ενσωμάτωση παχυμετρήσεων σε drone surveys είναι ήδη ένα πολύ μεγάλο βήμα, τονίζει ο Alba: ”Σήμερα έχουμε συγκεντρώσει αρκετές εμπειρίες και απτά αποτελέσματα για να γνωρίζουμε τι μπορούμε να καταφέρουμε σχετικά με την εκτίμηση της κατάστασης του πλοίου. Αυτόνομα drones θα κάνουν το ίδιο, αλλά με πολύ λιγότερη εμπλοκή από τις διαχειρίστριες εταιρίες”. Ο DNV GL προσφέρει ένα μοναδικό πλεονέκτημα στην παροχή όχι μόνο drone surveys και παχυμετρήσεις, αλλά και τη γνώση και εμπειρία της ερμηνείας των δεδομένων: “Γνωρίζουμε το πλοίο και ως επιθεωρητές γνωρίζουμε και ακριβώς τι είναι αυτό που ψάχνουμε”, αναφέρει ο Tomasz Oledzki. “Όχι μόνο τραβάμε φωτογραφίες και κάνουμε τις απαιτούμενες μετρήσεις, αλλά είμαστε ικανοί να ερμηνεύσουμε και να επιβεβαιώσουμε την καλή κατάσταση του πλοίου, ενώ παράλληλα παίρνουμε πλήρη ευθύνη για κάθε πτυχή αυτών των υπηρεσιών.”